OPIEKA NAD OSOBAMI W PODESZŁYM WIEKU

OPIEKA NAD OSOBAMI W PODESZŁYM WIEKU

Uświęcona przez tradycję idea opieki nad starszym pokoleniem sprawowanej przez młodszych członków rodziny nie straciła na aktualności, ale obecnie dla wielu ludzi jest niemożliwa do zrealizowania. Długotrwałe osobiste opiekowanie się starszą osobą wiąże się z obciążeniami psychicznymi i fizycznymi, które niekiedy można częściowo zmniejszyć, jeżeli osoba w podeszłym wieku przynajmniej przez część dnia przebywa w specjalnym ośrodku dziennej opieki. W sytuacji, kiedy osobista opieka nad przewlekle chorą lub przykutą do łóżka osobą przebywającą w domu w ogóle nie jest możliwa lub też z jakiegoś powodu nie potrafimy zaakceptować takiej sytuacji, można rozważyć sprawowanie opieki domowej przez wykwalifikowaną pielęgniarkę lub innego opiekuna, przez całą dobę lub tylko jej część.

Może również nadejść taki moment, w którym konieczne stanie się umieszczenie osoby w podeszłym wieku – rodzica albo współmałżonka – w domu opieki lub podobnej instytucji, Nie jest to łatwa decyzja, ale niekiedy najlepsza, zwłaszcza jeżeli osoba starsza jest chora, członkowie rodziny mieszkają daleko, a możliwości opieki w domu są niewystarczające. Przy odpowiednich staraniach często udaje się znaleźć takie środowisko, które zapewni starszej osobie właściwą opiekę i warunki.

Opublikowano Psychologia | Możliwość komentowania OPIEKA NAD OSOBAMI W PODESZŁYM WIEKU została wyłączona

DOSTOSOWYWANIE SIĘ DO WIEKU PODESZŁEGO

Zmianom fizycznym związanym ze starzeniem się towarzyszą zmiany zachodzące w życiu osobistym. Przejście na emeryturę oraz zwolnienie tempa życia wywiera znaczny wpływ na psychikę, dla niektórych ludzi trudny do zaakceptowania. Znalezienie innych możliwości wyładowania energii życiowej – w podróżach, poprzez pracę społeczną lub hobby – pozwala dostosować się do nowej roli w rodzinie i społeczeństwie.

Zapobieganie wypadkom w domu i jego otoczeniu ułatwiają umiarkowane inwestycje w bezpieczeństwo, na przykład zainstalowanie poręczy w wannie lub pod prysznicem, wzmocnienie balustrady schodów czy przymocowanie dywanów do podłóg. Jeżeli zachowanie równowagi lub poruszanie się zaczyna stanowić problem, słuszną decyzją może być posługiwanie się laską lub „balkonikiem”. W pewnym momencie, z powodu pogarszania się wzroku i spowolnienia odruchów, większość osób w podeszłym wieku uważa za rozsądne zrezygnowanie z prowadzenia samochodu.

Stały pobyt w domu opieki może być pod wieloma względami korzystny dla osób starszych, ale zwykle wiąże się z dużym wstrząsem emocjonalnym, zwłaszcza w początkowym okresie. Dlatego też podejmując decyzję, należy dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw. Śmierć przyjaciół lub małżonka powoduje nieunikniony żal, a niekiedy również niepokój. Jeżeli takie odczucia stanowią zbyt duże obciążenie, lub tez jeżeli osoba w podeszłym wieku bądź jej otoczenie zauważa objawy depresji, należy zwrócić się do lekarza lub psychoterapeuty.

Opublikowano Psychologia | Możliwość komentowania DOSTOSOWYWANIE SIĘ DO WIEKU PODESZŁEGO została wyłączona

Dni płodne – w jakie dni można zajść w ciążę?

dni-płodneDzisiaj rozpatrzymy w które dni można zajść w ciążę. To pytanie, dręczy wiele kobiet, które doszły do wniosku, że chcą mieć dziecko. Najlepszy czas, aby zajść w ciążę nosi nazwę dni płodnych. Dni płodne kobiety trwają około 6 dni. Od 5 dnia przed owulacją i w dzień owulacji. Uważa się, że najwyższe szanse do zajścia w ciąże  to jeden,dwa i trzy dni do owulacji.

Dni płodne – najlepszy czas na zajście w ciąże , to ilość czasu ( cykl) , w którym stosunek seksualny może prowadzić do ciąży. Dni płodne trwają 6 dni , zaczynając od 5 dni przed owulacją do dnia owulacji . Płodne 2-3 dni przed owulacją i dzień owulacji , ale większość najlepszych dni w ciążę uznaje dwa dni przed owulacją i dzień owulacji się.

Stosunek płciowy na drugi dzień po owulacji nie zwiększy szansy na zajście w ciążę, a szansa na zajście w ciążę po owulacji jest bardzo mała. Dla tego aby dowiedzieć się , kiedy będzie owulacja , należy znać symptomy owulacji , jak również metody z pomocą których będzie można przewidzieć owulację.

Do objawy owulacji możemy zaliczyć:

  •      Zwiększenie ilości i zwiększenie lepkość wydzieliny w pochwie (jest gęstsza i podobna do koloru białka jaj)
  •     Powiększenie, nadwrażliwość,  ból piersi,
  •      Zmiana podstawowej temperatury ciała,
  •      Skurcze, ból w jamie brzusznej,

Mit o owulacji w 14 dniu.
Często można usłyszeć że owulacja odbywa się w 14 dniu cyklu menstruacyjnego. Pewne kobiety, usłyszawszy to planują swój akt płciowy na 14 dzień. Problem w tym, że u wielu kobiet owulacja nie odbywa się w 14 dzień ich cyklu. Normalna owulacja może odbywać się w 10 i nawet w 20 dniu cyklu (można nawet później, jeżeli wasze cykle są nieregularne). U tej samej kobiety, u której cykl już ustał się, owulacja nie koniecznie musi przypadać w każdym miesiącu w ten sam dzień. W pierwszym miesiącu owulacja być może w 15 dniu cyklu, a w następnym w 14 albo 16. To zależy od wielu czynników. Po prostu powinniście obserwować swoje ciało, znać go, szybko nauczyć się rozpoznawać symptomy owulacji.

Jak po wydzielinie z pochwy określić, w jakie dni można zajść w ciążę?

Badania wykazują, że najlepszy dzień dlatego, żeby zajść w ciążę, to ten dzień, w którym zauważycie najobfitszą ilość wydzieliny w pochwie. Wydzielająca ciecz (śluz) z szyjki macicy, przypomina białko jajka i pojawia się na kilka dni przed owulacją.

Badania przeprowadzone na University of North Carolina odkryli, że najlepszym wskaźnikiem dla pomyślnego aktu płciowego i zapłodnienia, jest stosunek oparty na wynikach podstawowej temperatury ciała i zmiany śluzu.

Zajście w ciąże jest bardziej prawdopodobne w ten dzień kiedy podczas stosunku jest wydzielana duża ilość śluzu z pochwy. A to dlatego że gęsty śluz w szyjce macicy pomaga przeżyć i poruszać się plemnikom. A jak wiemy, plemniki mogą żyć do 5 dni w drogach rodnych kobiety.

Opublikowano Dzieci, Psychologia | Otagowano , , , | Możliwość komentowania Dni płodne – w jakie dni można zajść w ciążę? została wyłączona

Sposoby na szkolny stres

lobuzZajęcia sportowe
Najlepszym sposobem na rozładowanie nadmiernych i emocji – a więc i stresu  jest ruch!
Zadbaj, by twoje dziecko spędzało jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Zachęcaj je do gry w piłkę, jazdy na rowerze czy rolkach.
Możesz zapisać swoją pociechę na jakieś zajęcia ruchowe – np. taniec, karate, pływanie. Pamiętaj jednak, aby była to taka dyscyplina, którą twoje dziecko lubi i ma predyspozycje do jej trenowania. Jeżeli to możliwe, nie wykupuj całorocznego karnetu: dziecko może zmienić zdanie i zainteresować się inną dyscypliną sportu.
Nie wymagaj, by dziecko uprawiało sport wyczynowo – chodzi o to, by się odprężyło, a nie o to, by dołożyć mu dodatkowych zajęć!
Kupując sprzęt sportowy, nie wybieraj bardzo drogiego. Chodzi o to, aby dziecko się bawiło, a nie stresowało, że coś zniszczy.

Czułość i rozmowa

Tłumienie emocji, gromadzenie w sobie przeżyć i niemiłych doświadczeń sprzyja powstawaniu stresu. Świetnym sposobem na pozbycie się go jest „wyrzucenie” ich z siebie.
Spraw, by dziecko odnalazło w tobie przyjaciela. Spróbuj być nie tylko konsekwentną i wymagająca matką, ale również osobą, do której twoja pociecha może w każdej chwili zwrócić się ze wszystkimi swoimi problemami. Nie każde dziecko potrafi otworzyć się, opowiedzieć o swoich kłopotach. Naucz je tego:
•    przede wszystkim sama mów, co czujesz, co cię ucieszyło lub zbulwersowało, np. w pracy.
•    wprowadź zwyczaj mówienia w domu o tym, co jest nieprzyjemne bądź trudne dla domowników. Postarajcie się rozwiązywać problemy podczas dyskusji, a nie kłótni czy „cichych dni”. Jeżeli masz o coś do kogoś żal czy pretensję mów o tym, ale w sposób spokojny i kulturalny. Podobnie głośno wygłaszaj pochwały, i to nie tylko skierowane do dziecka, ale i do męża. Maluchy uczą się, naśladując zachowania dorosłych – dobry przykład działa!
•    Jeżeli twoja pociecha jest zła, np. na przyjaciółkę czy nauczyciela, pozwól jej się wykrzyczeć czy wypłakać. Nie strofuj, nie doszukuj się zawsze winy dziecka. Gdy już rozładuje swoje emocje, dopiero wtedy zastanówcie się, co zrobić, aby zlikwidować samo źródło problemu.
•    Pytaj rodzinę o radę, uważnie słuchaj komentarzy i opinii dziecka i męża.

Wyciszenie

W walce ze stresem pomagają techniki relaksacyjne, np, medytacja czy joga.
W Polsce jest coraz więcej trenerów prowadzących zajęcia wykorzystujące wschodnie sztuki relaksacji. Polegają one na kontroli oddechu, wyciszeniu się, refleksji.
Warto, abyś na takie zajęcia zapisała się razem z dzieckiem. Zanim to jednak zrobisz, sprawdź, czy instruktor ma stosowne uprawnienia. Pod takie osoby często podszywają się bowiem ludzie związani z sektą!

Opublikowano Dzieci, Psychologia | Otagowano , , , | Możliwość komentowania Sposoby na szkolny stres została wyłączona